de selectie

16 juli t/m 29 juli 2007

Tentoonstelling de selectie

In Flevoland zijn (tot nu toe) een kleine 500 scheepswrakken gevonden van schepen die lang geleden door de Zuiderzee zijn verzwolgen. Ook in Almere liggen scheepswrakken, die echter niet herkenbaar zijn voor het publiek. De Gemeente Almere wil acht van deze historische plekken op bijzondere wijze visualiseren door er een kunstwerk te plaatsen.

De Selectie laat u kennismaken met kunstenaars die zijn geselecteerd om een scheepswraklocatie in Almere te visualiseren

Siemen Bolhuis (Almere 1956)

Siemen Bolhuis is een Almeerse kunstenaar die al vanaf 1981 woont en werkt in Almere. Kunstenaar zijn is voor hem een ‘creator’ zijn. Het steeds opnieuw maken van dingen die hem verwonderen en enthousmeren.Voor onze tentoonstelling laat hij nieuwe beelden zien.

Vincent van Ginneke (Almere 1956)

Vincent van Ginneke heeft onlangs 2 maanden in een gastatelier in Eindhoven gewerkt. Hij is hier buiten zijn normale werkwijze gaan werken. Want in plaats van gebruik te maken van kristalglas en de combinatie van gematteerd en transparant werkte hij hier voor het eerst met aluminium. Dat betekent dat Cultureel Centrum Corrosia een primeur heeft met nieuw werk van Vincent van Ginneke. Inspiratie heeft hij gehaald uit een flipboekje van een oud vliegtuig. Hij heeft de looping dat het vliegtuig in het flipboekje gemaakt vertaald naar aluminium. Tevens zijn er zeefdrukken, die ook te gebruiken zijn als bouwpakket en een doek waarin vormen in was zijn gedrukt. Kortom een jongensdroom van Vincent van Ginneke is te zien tijdens de tentoonstelling.

Ellen Palsgraaf (Rotterdam 1970)

Ellen Palsgraaf vertaalt haar liefde voor havens, de stad en de wereld naar kunstwerken. Het zijn stuk voor stuk liefdesbetuigingen aan en nauwkeurige studies van veranderend land, gecultiveerd of juist ongerept. Ze maakt ondermeer pasteltekeningen van havengebieden en industriële zones. Maar ook fotografeert ze havens en schepen en reist ze mee met zeemannen om zo dicht mogelijk bij de havenwereld betrokken te zijn. Daarnaast werkt ze ook nog met staal, een robuust materiaal dat ook veel in de haven wordt gebruikt. Haar atelier ligt niet voor niets in de haven van Rotterdam. Ellen Palsgraaf exposeert met een nieuwe serie levensgrote houtskool tekeningen van de haven.

Simcha Roodenburg (1963)

Het kunstwerk dat van Simcha Roodenburg getoond wordt, heeft hij in 1994 gemaakt. Inmiddels is het al meerdere keren gedemonteerd en weer gereconstrueerd. Door het lange buiten staan is het begroeid met zwammen, korst mosen, vogels hebber er in genesteld, mollen en muizen hebben het ondergraven. De tand des tijds heeft het niet ongemoeid gelaten. En dat is voor Simcha Roodenburg van belang, zijn beelden komen vrijwel allemaal tot stand doormiddel van een groeiproces. Het beeld is gestapeld op een vierkanten basis van schaaldelen. Iedere volgende laag schaaldelen is ten opzichte van de vorige iets gedraaid. De ritmes wijken daarbij steeds meer naar buiten, totdat de zwaartekracht geen verder uitkragen toelaat. De steunbalken leiden een verspringend leven. In het bovenste deel is de diagonaal opgehouden, zodat er in en door het beeld kan worden gekeken. Kenmerkend voor Simcha is een demontabele houtconstructie, zonder constructieve hulpmiddelen. En het gebruik van natuurlijke materialen, in dit geval eik, kastanje, es, esdoorn en plataan.

Egon Schrama (Amsterdam)

Egon Schrama maakt als kunstenaar vrij werk in de vorm van ruimtelijke objecten met robuuste materialen en hij maakt in opdracht plastieken. De laatste vijftien jaar heeft hij ook veel vormgegeven aan theaterproducties. Tevens ontwierp hij klankinstallaties in de vorm van (beeld)objecten die door slagwerkers bespeeld werden. Het kunstwerk dat Egon bij Cultureel Centrum Corrosia laat zien is nieuw werk. Het heeft grote vormen, is niet verfijnd en is duidelijk handwerk.

Frans van der Ven (Almere 1955)

Frans van der Ven is een Almeerse beeldhouwer. Sinds 1982 is zijn atelier gevestigd in Almere. Hij is veelzijdig als beeldhouwer en werkt met diverse materialen als brons, rvs, steen, glas, hout en kunststoffen. Meestal is zijn werk figuratief. Hij werkt veelal in opdracht. Juist dit werken vanuit een gegeven context, bijvoorbeeld een vastgestelde locatie of gebeurtenis, roept bij Frans een reactie op waardoor er een werkstuk ontstaat. Dialoog en wisselwerking zijn van groot belang voor het creatieproces. Met zijn werk wil hij een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Flevolanders kennen zijn bronzen Kiekendief, het symbool voor Flevoland, waarschijnlijk wel. Ook van Frans van der Ven zijn foto’s te bekijken die zijn werk in de openbare ruimte laten zien.

Nout Visser (Den Haag 1944)

Nout Visser werkt al geruime tijd als beeldhouwer uitsluitend in opdracht. Hij heeft inmiddels een groot aantal kunstwerken in de openbare ruimte gerealiseerd. Centraal in zijn ruimtelijk werk staat de interactie tussen omgeving en kunst. Inspiratie vind hij in de natuur. Zijn werk gaat dan ook altijd over cultuur en natuur, soms over het conflict tussen beide en soms over het samengaan. Vrij werk maakt Nout Visser in de vorm van schilderijen en tekeningen.